zondag 28 juni 2015

Mindfulness - wat heeft het met eten te maken?

Je kunt Mindfulness toepassen terwijl je aan het eten bent. Het betekent dat je er bewust bij bent. Misschien zeg je nu: “Ja, ik ben er toch altijd bij als ik eet, hoe kan ik anders aan het eten zijn?” O ja? Is dat zo? Ga dan vanaf nu bij elke hap die je neemt je afvragen? “Wat proef ik?”, “Hoe voelt het in m’n mond?”,  “Wat ruik ik?”. Je kunt eten namelijk heel goed doen op de automatische piloot. “Hé”, constateer je op een zeker moment….”m’n bord is leeg”. Wat is er eigenlijk gebeurd in de tussentijd?  
Wanneer je Mindfulness toepast op eten dan ben je bewust en met aandacht aan het eten. Je gebruikt daarbij zoveel mogelijk zintuigen en dit oefen je bijvoorbeeld zo:

  1. Ga gemakkelijk zitten met datgene voor je dat je wilt gaan eten. 
  2. Je kijkt naar je eten…hoe ziet het eruit? Gaat het jou voeden of vullen?
  3. Je bent stil en laat de woorden- en gedachtenstromen zo veel mogelijk voor wat het is. Eten in stilte dus! Geen tv of andere afleidingen.
  4. Nu ga je eerst eens ruiken aan datgene wat je in je mond gaat stoppen. Ruikt het goed? Ruikt het überhaupt of ruikt het niet?
  5. Als je nog een stapje verder wilt gaan kun je besluiten om het eten ook te gaan voelen. Je kent vast wel het spelletje waarbij je een blinddoek voor krijgt en moet raden wat het is dat je in je handen hebt? 
  6. Nu ga je een klein hapje nemen en daadwerkelijk proeven. Proef en kauw voorzichtig. Hoe voelt dat in je mond? Misschien wil je je ogen even dicht doen zodat je je nog beter kunt concentreren.


Dit is slecht één voorbeeld van een Mindfulness eten oefening. Je kunt aanwezigheid toepassen op elk moment en in elke situatie. Wanneer je bij jezelf (achteraf) merkt dat je niet Mindful aan het eten was kun je die afwezigheid alsnog gaan onderzoeken. Waar was je? Wat was de rede dat je er niet bij was op dat moment? 

Wil je bovenstaande oefening eens gaan proberen? Laat je me weten wat je ervaren hebt? Zou ik leuk vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten